Marknadsförarens verktyg del 1 av 7: Produkt

Ibland har jag fått fråga om vad man bör tänka på när man ska marknadsföra sitt företag. Själv tycker jag att det finns några väldigt bra och enkla verktyg för företagets marknadsföring.

Det verktyget jag först tänker på och vill beskriva är marknadsföringens mest välkända modell, de 4 P:na, de går även under namnen marknadsmix/marknadsföringsmix. Upphovsmannen för dessa tankar var Jerome McCarthy. Han arbetade som professor vid Michigan State University och pressenterade detta tankesätt i början av 1960-talet. Tanken var att denna modell skulle användas som en mix för att få fram ett bra recept på företagets marknadsföring.

Idag tänkte jag gå igenom det första P:et, Produkt. Det är lätt nonchalera produkten, "det är ju bara en vara som ska säljas" men inget kan vara mer fel. Produkten har för kunden flera viktiga egenskaper som gör att man gärna jämför med konkurrerande produkter. Kunden vill ju oftast göra ett så fördelaktigt köp som möjligt.

Jag har här listat sju stycken viktiga detaljer som kunder ofta funderar på innan de köper en produkt:
  1. Funktion:
    Vad har produkten för problemlösande funktioner och egenskaper? Finns det likartade produkter med bättre egenskaper?

  2. Kvalité:
    Vad har produkten för kvalité? Är den hållbar och lättskött eller går den lätt sönder och är krånglig att använda.

  3. Utseende:
    Vad har produkten och förpackningen för utseende? Är det en standard design eller vill du att den ska utstråla lyx?

  4. Sortiment:
    Vad har ditt företag för bredd av produkter? Det kan till exempel vara en serie av hushållsapparater från brödrost till kaffebryggare. Vad har ditt företag för djup av produkter? Det kan till exempel vara om företaget endast säljs en typ av brödrost eller om de de vill ha ett djup på sju stycken olika brödrostar.

  5. Utförande:
    Hur säljs produkten, säljs den som storpack eller standard?

  6. Varumärket:
    Är produktens varumärke känt eller okänt?

  7. Support och garantier:
    Vilken support och vilka garantier lämnar företaget? Detta är speciellt viktigt för teknikprodukter.
Det var det första P:et, imorgon tar vi det andra verktyget som är Pris.

The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0