Marknadsförarens verktyg del 2 av 7: Pris

Då var det dags för det andra P:et, Pris. Det är det lättaste konkurrentmedlet att modulera med, därför bör man tänka sig noga för innan man gör det för det kommer att påverka företagets väldigt mycket.

  • Vad händer med försäljningen om vi ändrar priset?
    Att höja eller sänka priset på sina varor kan ge väldigt stor genomslagskraft på företagets omsättning och bör därför noga tänkas över. Generellt sätt tycker jag att man ska akta sig för att ligga för lågt med sina priser, har man väl vant kunderna med det är det svårt att höja dem. Men ibland finns det faktiskt företag som utan tvekan skulle kunna höja sina priser utan att tappa några kunder, dessa företag ska naturligtvis starkt överväga detta.

    Om vi tar ett räkneexempel så kommer ni förstå hur det kan förbättra företagets ekonomi. Sture Svensson äger en minlivsbutik i en mindre norrlandskommun. Butiken har inget stort sortiment utan har satsat på de mest vanliga produkterna som mjölk, smör, bröd mm. Butiken största konkurrent är ICA som ligger 30 km bort i kommunens huvudort. Sture har sina trogna kunder och har haft en prisnivå som ligger i nivå med konkurrenten. Sture har nu insett att hans kunder troligtvis skulle handla lika mycket som förut även om han gjorde en smärre prisjustering. Han gör en generell prishöjning med 5%. Det betyder att en liter mjölk som förut kostade 7:70 nu kommer kosta 8:10. Denna prishöjning gör också att hans årsomsättning ökar från 1.300.000 kr till 1.365.000 kr en ökning med 65.000 kr, inte illa.

  • Ska företaget ha lågpris eller prestigepris?
    En bra tumregel är att bestämma en prisnivå som stämmer överens med företagets eller produktens profil. Ett exempel skulle kunna vara lågpriskedjan ÖB, som har enligt mig en grafiskprofilering som utstrålar ”här är allt billigt”. Skulle ÖB höja priserna till normal nivå eller till och med ha prestigpriser så blir det inte trovärdigt och med stor sannolikhet skulle ÖB tappa merparten av sina kunder.

  • Ska företaget ge rabatter och i så fall vilka?
    Rabatter är ju till för att locka kunder till att göra ett köp som de kanske annars inte skulle göra. Det finns många olika typer av rabatter, vi har kuponger som ska lämnas in till affären, företagskort som gör att kunden blir trognare eller kassarabatter till återkommande storkunder. Bra att tänka på är att den givna rabatten påverkar företagets vinstmarginal.

  • Vilka betalningsvillkor ska företaget ge sina kunder?
    Ett annat sätt att påverka kundernas inköp är att ha generösa betalningsvillkor som till exempel räntefri betalningstid eller leasing. Ett bra exempel på detta skulle kunna vara Media Markt som i denna lågkonjunktur satsar på väldigt generösa betalningsvillkor. Detta är hämtat från deras webbplats "Helt räntefritt, Inga övriga avgifter. Priset delas upp på 10 månader. Gäller när du handlar varor för mer än 1500 kr. Finansieringskampanjen gäller för alla produktgrupper mellan den 9/11 - 13/12".
The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0