Marknadsförarens verktyg del 5 av 7: Personal

I början av 1980-talet föreslog två forskare Bernard H. Booms och Mary J. Bitner att man skulle expandera marknadsmixen (de fyra P:na) med ytterligare tre P´n. Deras tanke var att tjänsteföretag inte kunde använda marknadsmixen tillräckligt bra.

Det första av de tre nya P:na är Personal. Personalen är tjänsteföretagets viktigaste resurs och den står för kompetensen, motivationen och drivkraften samt relationerna till företagets viktiga kontakter. Ett bra exempel på ett tjänsteföretag där personalen är det viktigaste i företaget är en privatpraktiserande tandläkare. Skulle denna tandläkare inte ha den rätta kompetensen och drivkraften skulle knappas företaget kunna överleva speciellt länge.

Enligt mig så får man inte utmärkta kundrelationer förrän man har bra relationer till sina anställda. Jag är övertygad om att varje satsad krona på personalen är en investering som ger bra avkastning.

Detta är några bra redskap för att knyta åt sig bra och kompetent personal:
  • Utvecklande arbetsuppgifter
  • Möjlighet till utbildning
  • Beröm från chefer
  • Rätt lön
  • Trygg arbetsmiljö
  • Flextid
  • Jämställdhet bland kvinnor och män
  • Kontinuerlig uppdaterad information
  • Personalmöten
  • Möjlighet till påverkan "högt till tak"
  • Möjlighet till peronlig utveckling
  • Personalfester
  • Oförberedda belöningar
  • Företagshälsovård
  • Friskvårdsbidrag
  • Bonussystem
The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0