Jultid med massor av DR

Känner ni som jag att påsen med återvinningspapper fylls på ovanligt snabbt veckorna innan jul. Det verkar som om direktreklamen bara ökar och ökar för varje år. Frågan som man dock bör ställa sig är; Läser de presumtiva kunderna reklamen eller slängs det direkt i den undangömda papperspåsen?

 

Visst mycket av pappret återvinns, och visste ni att för varje ton returpapper som kan användas på nytt, spar vi 14 fullvuxna granar. Men skulle vi spara ännu fler träd på att satsa på annan marknadskommunikation och är denna typ av reklam effektiv?

 

På Svensk Direktreklams webbplats kan man bland annat läsa denna information:

  • ”Direktreklam är ett av Sveriges största reklammedier med en årlig omsättning över 10 miljarder kronor, och det växer” de skriver också ”När medieinvesteringarna går ner är direktreklam ett av de medier som klarar sig bäst.”.

  • ”Enligt våra mätningar är det genomsnittliga observationsvärdet för oadresserad direktreklam från sällanköpshandeln 55 %! Motsvarande siffra för dagligvaruhandeln är närmare 80 %.” Källa: Marknadsfakta Åre AB.

  • ”Idag är det 75 % av hushållen som tackar ja till direktreklam.”
25 % av alla hushåll i hela landet som säger nej tack till direktreklam om det är effektivt eller inte det låter jag er bedöma, men en sak är säker vid juletider går det åt massor av papper i form av DR.

 

The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 


Ny design på min blogg...

Även fast det finns en hel del mallar att välja på för att designa bloggen så var det ingen som passade mig. Så idag har jag spenderat några timmar framför datorn för att designa fram nått som stämmer bättre överens med min grafiska profil.

Ni kommer säkert att märka fler förändringar längre fram, men för idag så får det här räcka.

The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 


Är detta bra reklam, eller vill vi se något helt nytt?

ICA´s reklamfilmer startade 2001 och har sedan dess haft en ny film varje vecka. Filmerna har rönt mycket uppmärksamhet och vunnit Guldägget flera gånger.

Igår lyfte jag frågan för min duktiga klass i Västerås om ICA´s reklamfilmer med praktikanten Jerry var bra eller dålig. Svaren var inte entydiga men jag fick känslan om att de flesta hade sett dem. Själv tycker jag att den första filmen var helt suverän den fick mig att bli väldigt glad. Dels för komiken men också för att någon äntligen vågar frångå mallen. Jerry eller Mats Mellin som han heter har inte låtit sitt handikapp stoppa honom, tvärt om så har han enligt mig tagit ett otroligt härligt initiativ och satsat på det svåra yrket skådespelare. Mats, du är min nya idol.

Frågan kvarstår dock, är detta bra reklam eller vill vi se något helt nytt? Kommer ICA att våga frångå denna reklamfilms succé och satsa på något helt annat, vad tror ni?

 

The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 


Kampanjplanering med drivan elever

Idag har jag haft en fantastisk bra dag, har varit i Västerås och föreläst för blivande formgivare och projektledare. Ämnena för dagen var medier och marknadstermer, ARF-stegen och kampanjplanering. Eleverna var otroligt duktiga och drivan, jag ser verkligen fram emot att höra deras kreativa redovisningar.

 

The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 


Tänk att det kan vara så enkelt!

Ett citat från Jack Trout och Al Ries bok Positioning: The battle for your mind. "Marknadsföring är inte en kamp mellan produkter utan mellan uppfattningar om produkter. Denna kamp förs alltid på bortaplan i kundens medvetande".

The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 



Kreativa CV:n online

Vad glad jag blev idag, fick ett mail från Nina i mitt nätverk på LinkedIn. Hon driver Enida Coachning och arbetar bland annat med karriärcoachning. Nina sände mig en intressant länk. Du som är nyfiken kan klicka på denna länk http://www.loggenbloggen.se/?tag=portfolio.


Tack Nina för publiciteten, idag går jag omkring med ett extra leende på mina läppar.

 

The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 


The final piece to your puzzel

Marknadsföring är alltid något som har legat mig varmt om hjärtat. För mig är den viktigaste processen i marknadsföring att ta sig tid för en ordentlig research och lära sig det viktiga om företaget, dess kunder och konkurrenter. Det handlar oftast inte om traditionell reklam som de flesta oinvigda nog gärna tror, utan mer om affärsutveckling i form av smarta tankar och strategier.


Projektledning och ledarskap, marknadsföring och marknadskommunikation kommer att vara det genomgående temat på denna blogg.


The final piece to your puzzel

lyckblom.se

 


RSS 2.0