Never mix business with pleasure. Says who?

 

Läste ovanstående rubrik är på Saabs internationella webbplats samtidigt som jag på nyheterna hör att Holländska Spyker Cars köper Saab Automobile från General Motors. Tillkännagivande är goda nyheter för alla Saab-anställda, återförsäljare och leverantörer, och för miljontals Saab-kunder, men är det rätt eller är det enbart en konstgjord andning. Visserligen är Spyker Cars ett företag som funnits väldigt länge och de har ungefär samma historiska arv som Saab, men faktum är att detta bolag är ett otroligt litet förlusttyngt företag med bara ca 130 anställda och har en produktion på ca 50 bilar per år. Omställningen från ett litet företag till en större jätte kommer vara en enorm utmaning för Spyker Cars VD Victor Muller. Men han största utmaningen kommer enligt mig att handla om Saab´s varumärke.

 

När jag fortsätter läsa på Saabs internationella webbplats kan jag läsa detta om deras varumärke:


Saab Business

Saab comes from Scandinavia an area renowned for its natural beauty, high-quality design and precision enginneering -not to mention a history of social and enviromental responsibility. So it´s no surprice that Saab continues this traditions of excellence by producing cars whit progressive, distinctive design, responsible preformance and excellent safety ratings.


The company was originally founded as an aircraft manufacturer and this heritage continues to inspire us. Our philosophy of building the car around the driver has resulted in cockpit-like interiors and turbo-powered engines that delivers sporty handling. As one of the world´s smaller car companies, we are free to challenge convention. Some innovations, such as taming the turbo for use in production cars, were revolutionary. Others, including heated seats and vanishing cup-holders, just make driving more pleasurable.One of the most recent examples of Saab`s dedication to innovation is the launch of environmentally friendly Saab BioPower engine fuelled by renewable bioethanol (E85).

 

Saab har enligt mig ett otroligt diffust och tveksamt varumärke. Ofta brukar man säga att varumärkets kärna ska summera alla kunskaper och associationer till en central tanke, ett löfte. Löftet ska sedan kopplas till namnet. Jag ska ge er ett bra exempel: Om jag säger Volvo så tänker du säkert på ordet säkerhet. Vi kan även vända på det och om jag ber dig nämna några säkra bilar så säger du med stor sannolikhet Volvo. Detta är en otroligt bra och stark koppling.

Men vad händer om vi gör samma sak med namnet Saab, INGETING! Det blir bara diffust och otydligt och det är nog inte så konstigt. Vem har någonsin känt att man går in i en cockpit när man går in i en Saab? Vem bryr sig om att Saab för ca 30 år sedan tog utvecklade turbon och när de sedan skryter om att de tog fram uppvärmda bilsäten och infällbara kopphållare så blir det bara pinsamt.

 

Enligt mig så har Saab alltid varit urdåliga på vårda sitt varumärke och omvärldsanalys och de har de om och om igen bevisat. De kom 10 år för sent med combibilarna och vad hände med SUV-trenden, jo inget. Never mix business whit pleasure. Tyvärr så är nog denna konstgjorda andning bara en lek för galleriet. Saab kommer att försvinna och det kommer de antagligen göra inom de närmsta åren. Jag tror inte på denna affär och tycker att vi kan använda våra skattemedel på ett bättre sätt. Jag hoppas innerligen att jag har fel, men jag tror inte det.


The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 


Lidl ett spännande varumärke



Ett spännande varumärke som jag ofta återkommer till i mina föreläsningar är Lidl. Den tyska matvarukedjan som kontrolleras av miljardären Dieter Schwarz och har i dag omkring 9000 butiker i 23 länder. De började etablera sig i Sverige under 2003 och har haft en expansionstakt på ca 25 butiker per år.

 

Lidl har under denna tiden inte haft någon riktad målgrupp utan har satsat på en odifferentierad marknadsföring.  De har även sagt att alla konkurrenter är deras primära mål, vilket jag tycker kännas konstigt.

 

Deras viktigaste konkurrensmedel har uteslutande varit ett lågt pris. På deras webbplats hittar man att de har tre huvudprisgrupper ”1: Kända märkesprodukter till låga priser, 2: Egna kvalitetsvarumärken till ännu lägre priser, 3: Kampanjvaror till hysteriskt låga priser.” Det låga priset förklaras av att de inte köper något av mellanleden utan direkt av leverantören samt att de plockar ut kartongerna direkt till butiken istället för att packa upp dem på hyllor. För att bibehålla det låga priset har man även placerat butikerna utanför stadskärnan allt för att få så låga kostnader som möjligt.

 

Lidl har sedan intåget i Sverige fått kämpa i motvind och har ännu inte haft ett positivt årsresultat. Under det senaste redovisade räkenskapsåret, uppgick rörelseförlusten till 389 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 73 procent.

 

Orsaken till detta torde vara att företaget relativt dåligt rykte bland konsumenterna. Många har säkert tänkt; lågt pris = dålig kvalité. Andra skäl är säkert företagets policy att inte tala med medierna, detta har fått oss vanliga konsumenter tror att företaget leds med en diktatorisk människosyn.


Lidl nya Sveriges vd, Werner Evertsen säger sig ha receptet för att vända denna neråtgående spiral. Några av stimulanserna är:

  • Bättre dialog med media
  • Expansionstakten minskas till 7 till 10 nya butiker per år
  • Införandet av fler för oss Svenskar kända varumärken.
  • Butikernas inköp av frukt och grönt ska trimmas bättre för att motsvara efterfrågan.
  • De kritiserade korta kassorna byts successivt ut till sådana som svensken är van vid
  • Att förklara för svensken att Lidl säljer kvalitet till lågt pris och inte som många tror att lågt pris är likställt med sämre kvalité.

 

Det kommer att krävas uthålliga ägare men jag tror faktiskt att Lidl på lång sikt kan få ett positivt resultat. Det gäller nog dock att ännu mer anpassa kostymen till vårt Svenska sätt att tänka. Lidl är ett spännande varumärke som jag kommer att följa med stort intresse.



The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 


Ledarskapens medarbetare del 6 av 6: Den osäkre

 

Noggrannhet är bra men ibland måste man våga släppa taget och bara följa flödet.


6. Den osäkre

Denna person är väldigt osäker på sin förmåga och dubbelkollar allt med sin chef. Han/hon tar väldigt sällan egna beslut och behöver ständigt får bevis på att den gör rätt.


Tänkbar strategi till problemet: Att ha en sådan här person i sitt lag är krävande, dock så är dessa ofta väldigt lojala. Var tydlig med att du har tilltro för kollegan och berätta att den inte skulle ha fått jobbet om jag som chef inte visste att han/hon skulle klara av det. Sätt gränser för hur ofta du har möjlighet att ge återkoppling.


Källa: Chef.se


The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 


Ledarskapens medarbetare del 5 av 6: Formalisten

 

Regler och anvisningar är väldigt bra men det måste finnas utrymme för kreativa tankar och idéer.

 

5. Formalisten

Den här personen gillar regler och föreskrifter och är oftast väldigt formell. Tankar som att regler ska följas oavsett situation är vanliga företeelser.


Tänkbar strategi till problemet: Detta handlande beror oftast på att personen i fråga är rädd för att göra fel. Försök att uppmuntra denna medarbetare genom att ge energi och bygga dennes självkänsla samt även vara tydlig med att det är okej att ibland göra oavsiktligt fel.

Källa: Chef.se

The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 


Ledarskapens medarbetare del 4 av 6: Skeptikern



I förändringens vindar gäller det att bygga väderkvarnar istället för vindskydd. Den största svårigheten är att få med alla negativa skeptiker.


4. Skeptikern

”Så här har vi alltid gjort, det finns väll ingen anledning till att ändra på något” Detta är något som skeptikern mycket väl skulle kunna säga. För dessa personer är trygghet och repetition något som får dessa att må bra. Vid förändringar som en omorganisation står alltid dessa personer på bromsen och hindrar.


Tänkbar strategi till problemet: Förändring är i de flesta organisationer något som är oundvikligt, därför bör man i god tid informera personalen så att de hinner smälta förändringen och hitta tryggheten och glädjen i det nya. Var väldigt tydlig och berätta varför det ska förändras och vad vi vinner på det.


Källa: Chef.se

The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 


Ledarskapens medarbetare del 3 av 6: Snattraren



Den sociala samvaron och dialogen med kollegor är för en del mer viktigt än själva arbetet. Även fast denna karaktär oftast är väldigt trevliga så kan det bland blir det för mycket av det goda, jobbet måste komma först och deadlines ska hållas.

3. Snattraren

Denna person lägger ner mycket tid och energi på att berätta för alla om hur mycket den har att göra samt hur stressigt det är trots att den har samma arbetsbelastning som alla andra.

 

Tänkbar strategi till problemet: Det trevliga karaktärsdraget gör att det kan upplevas svårt att konfrontera dem. För att ändå få uppsikt över hur mycket den här personen gör kan man mäta deras aktiviteter under till exempel en vecka. Planera sedan in täta uppföljningssamtal så att personen känner sig lite påpassad.


Källa: Chef.se


The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 


Ledarskapens medarbetare del 2 av 6: Den uttråkade


 

Ett annat problem som en ledare ibland får brottas med är den personen som följer:

2. Den uttråkade
Det som är det största kännetecknet på denna person är att han/hon är uttråkad och inte trivs på sitt arbete. Den pratar ofta om att byta jobb men är för bekväm för att söka efter nått nytt. Han/hon har oftast inga karriärsmål och lider av svår tristess.

Tänkbar strategi till problemet:
Som ledare är denna personlighet mycket svår att hantera och bearbeta. Dessa har en förmåga att smitta andra med sin leda och även här rekommenderar jag ett personligt samtal där din huvudsakliga uppgift måste vara att försöka hitta de drivkrafter som finns kvar hos personen och förhoppningsvis väcka dem igen.


Källa: Chef.se


The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 


Ledarskapens medarbetare del 1 av 6: Nejsägaren

 

Att vara ledare är ibland som att gå på slak lina, svårt, irriterande och väldigt tufft. Det är lätt att bli upprörd på olika typer av människor och deras beteende. Men det som oftast får dina känslor att brusa är egentligen inte dina medarbetare utan ditt egna sätt att tänka. Med andra ingångstankar kan man oftast förändra situationen till nått bättre och därmed slippa dessa negativa känslor.

Här är ett problem som en ledare ibland får brottas med:

1. Den som alltid säger NEJ!
Det finns de personer som är negativa till det mesta och som gärna fokuserar sig på problemen istället för lösningarna.

Tänkbar strategi till problemet: Som ledare kan det vara ganska bra att få en kritisk syn på till exempel ett projekt, det kan göra att man minskar risken för framtida kostsamma problem. Dock så får det inte bli för mycket av dessa negativa tankar då det i längden kan bli väldigt ansträngande och arbetsamt. Ett bra sätt att vända denna trend är att vara modig och tala med denna medarbetar i enrum och berätta hur du upplever det. Många gånger så är kollegan inte medveten om sitt eget beteende och kan genom samtalet till och med uppskatta den ärliga dialogen och därmed förändra sitt uppträdande.


Källa: Chef.se

 

The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 



IT jätten Google tar upp kampen mot Appel

 

Idag presenterade Google sin första egna mobiltelefon, och tog därmed steget in i en gigantisk kamp mot Appels succételefon Iphone.

 

Telefonen som går under namnet Nexus One kommer i USA att inte vara operatörslåst, vilket gör att man kommer att kunna använda den till vilket GSM-nät man behagar.

 

Mobilen bygger på Googles senaste operativsystem Android och är en så kallad smartphone med pekskärm. Den kommer att ha finesser som röststyrd inmatning, 5 megapixels kamera med autofokus och blixt mm. Tekniskt sett tros den vara lite vassare än konkurrenten. Bland de förinställda programvarorna kommer den bland annat att innehålla Google Calendar och Goggle Maps. Nexus One lanseras troligtvis under våren i Europa och beräknas kosta ca 4000 kr vilket är ca 2000 kronor billigare än Iphone.

 

Detta kommer att bli en intressant kamp som ska bli väldigt spännande att följa. Frågan är; Kommer Google att lyckas med sin utmaning och ta en betydande del av marknaden?


Klicka här om du vill läsa mer om telefonen

 

The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 


RSS 2.0