Ledarskapens medarbetare del 1 av 6: Nejsägaren

 

Att vara ledare är ibland som att gå på slak lina, svårt, irriterande och väldigt tufft. Det är lätt att bli upprörd på olika typer av människor och deras beteende. Men det som oftast får dina känslor att brusa är egentligen inte dina medarbetare utan ditt egna sätt att tänka. Med andra ingångstankar kan man oftast förändra situationen till nått bättre och därmed slippa dessa negativa känslor.

Här är ett problem som en ledare ibland får brottas med:

1. Den som alltid säger NEJ!
Det finns de personer som är negativa till det mesta och som gärna fokuserar sig på problemen istället för lösningarna.

Tänkbar strategi till problemet: Som ledare kan det vara ganska bra att få en kritisk syn på till exempel ett projekt, det kan göra att man minskar risken för framtida kostsamma problem. Dock så får det inte bli för mycket av dessa negativa tankar då det i längden kan bli väldigt ansträngande och arbetsamt. Ett bra sätt att vända denna trend är att vara modig och tala med denna medarbetar i enrum och berätta hur du upplever det. Många gånger så är kollegan inte medveten om sitt eget beteende och kan genom samtalet till och med uppskatta den ärliga dialogen och därmed förändra sitt uppträdande.


Källa: Chef.se

 

The final piece to your puzzle

lyckblom.se

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0